Autor: Agata Ulanowska

Koncert „Misa Tango – Misa a Buenos Aires” – koncert odwołany

20 września 2024
Koncert odwołany

Koncert „Misa Tango – Misa a Buenos Aires” – koncert odwołany

Koncert odwołany

Z przyczyn od nas niezależnych niedzielny koncert „Misa Tango – Misa a Buenos Aires” został odwołany.
 

W niedzielę, 6 października, o godzinie 16:00 w kaplicy pałacowej w Kozłówce odbędzie się niezwykły koncert „Misa Tango – Misa a Buenos Aires”.

 

Wykonawcy:

Chór Akademicki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej im. Jadwigi Czerwińskiej pod dyrekcją prof. Urszuli Bobryk

Małgorzata Rudnicka – sopran

Elwira Śliwkiewicz-Cisak – akordeon

Anna Kabulska – fortepian

 

Program:

 

Martin Palmeri – „Misa Tango – Misa a Buenos Aires”

1. Kyrie, 2. Gloria, 3. Credo, 4. Sanctus, 5. Benedictus, 6. Agnus Dei

 

„Misa a Buenos Aires”, znana jako „Misatango”, to oprawa mszy po łacinie autorstwa Martína Palmeri. Kompozycja przeznaczona na bandoneon, mezzosopran, fortepian, chór i orkiestrę smyczkową łączy tradycyjną formę ze stylistyką tanga. Ta niezwykła ekspresja muzyki i tańca Ameryki Południowej odzwierciedlana w tangu argentyńskim została przeniesiona do środkowoeuropejskiej „Musica Sacra”, choć wydawałoby się to trudne do pogodzenia. Ale tak samo, jak tango przynosi melancholię i radość, ta fraza tekstów liturgicznych buduje olbrzymie napięcie. Martin Palmieri korzysta z tych podwójnych napięć i tworzy olbrzymi ładunek ekspresji zachowując oryginalną i niezwykłą formę. „Misa a Buenos Aires” to zestawienie lirycznych, uduchowionych partii mezzosopranu i akordeonu z ruchliwymi partiami chóru, fortepianu i orkiestry smyczkowej, które tworzą niespotykany koloryt brzmienia.

 

 

Bilety w cenie 50 zł można nabyć w kasie biletowej, pod telefonem 81 852 83 10 lub online: https://bilety.muzeumzamoyskich.pl/rezerwacja/nienumerowane.html?id=96838

 

 

Informacje o wykonawcach:

 

Prof. dr hab. ELWIRA ŚLIWKIEWICZ-CISAK – akordeonistka, pedagog, publicystka, animatorka kultury, propagatorka akordeonu i muzyki akordeonowej. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplomy z wyróżnieniem). W 2018 roku ukończyła Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Uniwersytecie Warszawskim, natomiast w 2019 roku uzyskała dyplom Master of Business Administration na Wydziale Zarządzania Politechniki Lubelskiej. Jej dokonania artystyczne zmieniły postrzeganie akordeonu, pozycjonując go do pełnoprawnego instrumentu kształtującego przestrzeń muzyczną.

W swoich interpretacjach ukazuje wyjątkową sceniczną charyzmę i naturalną ekspresją. Od ponad 40 lat prowadzi bardzo aktywną działalność koncertową w kraju i poza granicami (w Polsce, na Litwie, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Ukrainie, Włoszech, Australii i Stanach Zjednoczonych Ameryki). W 2023 roku uzyskała I miejsce (FIRST PRIZE) oraz zdobyła tytuł Winner Golden Classical Music Awards International Competition w Nowym Jorku w kategorii muzyka kameralna - Classical Accordion Duo Elwira Śliwkiewicz-Cisak & Franciszek Staniak. Prof. E. Śliwkiewicz-Cisak koncertuje jako solistka i kameralistka, występuje również z towarzyszeniem orkiestr i chórów. Koncertowała m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku (2023 Golden Classical Music Awards Ceremony), Accordion Festival PALANGA (Litwa), Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce – Chicago (2016), Australian International AATA Music Championships and Festival w Sydney (2019), i innych. Współpracowała m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, Litewską Orkiestrą Kameralną „Cantus” (Wilno), Silesian Chamber Players (Katowice), Orkiestrą Kameralną PRIMUZ (Łódź). Jej dorobek artystyczny został zarejestrowany na 10 płytach CD, m.in. trzykrotnie w wydawnictwie DUX. Dokonała 35 prawykonań, w tym 10 kompozycji dedykowanych wykonawczyni. Jest autorką publikacji i artykułów dotyczących akordeonowej sztuki wykonawczej. Nagrania Pani Profesor są dostępne również w serwisie You Tube i Spotify. Została odznaczona m.in. Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi (2009, 2004), Brązowym i Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2013, 2023). Jest zatrudniona w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na stanowisku profesora, pełni funkcję zastępcy Dyrektora Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego i kierownika Katedry Pedagogiki Instrumentalnej i Teorii Muzyki.

Prof. dr hab. URSZULA BOBRYK  – dyrygent – absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem). Od 1983 roku pracuje na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prowadząc zajęcia z dyrygentury chóralnej oraz pełniąc funkcję kierownika Katedry Chóralistyki. W roku 1990 uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych oraz stopień doktora habilitowanego w 1994 roku w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 1999 roku została powołana na stanowisko profesora nadzwyczajnego UMCS. Tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych otrzymała w 2002 roku. W 1985 roku objęła kierownictwo artystyczne Chóru Akademickiego UMCS, który prowadzi do chwili obecnej. Brała udział w festiwalach i konkursach na całym świecie, reprezentując na nich uniwersyteckie środowisko kulturalne. Jako kierownik artystyczny i dyrygent przejawia wiele cennych inicjatyw, które owocują utrzymaniem wysokiego poziomu wykonawczego Chóru Akademickiego UMCS. Zasiada w komisjach kwalifikacyjnych, uczestniczy w pracach jury w konkursach i festiwalach chóralnych. Wykształciła liczne grono dyrygentów, była recenzentem prac doktorskich oraz wielu prac magisterskich studentów Wydziału Artystycznego UMCS. Urszula Bobryk jest cenionym muzykiem, dyrygentem i chórmistrzem, wielokrotnie odznaczona za dotychczasową działalność w dziedzinie upowszechniania kultury m.in. Złotą Odznaką Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr (1999), dwukrotnie nagrodą Prezydenta Miasta Lublina za działalność artystyczną i kulturalną (1999, 2004), Odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej nadaną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2005), medalem Pro Eclesia et Pontifice (Za Kościół i Papieża) za wybitne osiągnięcia w pracy artystycznej (2008), nagrodą Angelus animacji życia kulturalnego (2016), wielokrotnie nagrodą Rektora UMCS, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020), a także Nagrodą Miasta Lublin za całokształt działalności (2020).

MAŁGORZATA RUDNICKA – sopran ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie, w klasie skrzypiec. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie dyrygentury chóralnej oraz specjalizacji pedagogicznej kształcenia słuchu. Śpiew solowy ukończyła na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Podczas studiów dyrygenckich zdobyła wyróżnienie w II konkursie Dyrygentów Chóralnych w AM im. F. Chopina w Warszawie. W latach 2006-2008 prowadziła Chór II L.O. im. H. Zamojskiego w Lublinie, a następnie w latach 2010-2019 była kierownikiem artystycznym oraz dyrygentem Chóru Św. Cecylii w Lublinie. Małgorzata Rudnicka swój warsztat wokalny doskonaliła podczas Mistrzowskich Kursów Wokalnych m.in. z: Raffaele Cortesi (Parma, Italia), Stefano Ragni (Perugia, Italia), Jagna Sokorska (Selianitika, Grecja). Brała udział w Międzynarodowych Warsztatach Wokalno-Scenicznych „Opera - connecting people” w Łodzi. W 2012 roku zdobyła wyróżnienie w Konkursie Poezji, Prozy i Pieśni Patriotycznej im. R. Kaczorowskiego „Ojczyzno moja najmilsza” w Lublinie. Artystka bierze udział w wielu projektach muzycznych w Polsce i za granicą. Wykonuje muzykę wokalną różnych epok i stylów. W swoim repertuarze posiada utwory z gatunku muzyki sakralnej, oratoryjno-kantatowej, operowej, operetkowej oraz pieśniarskiej. Jako solistka występowała podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Wokalnego Belcanto w Nałęczowie, IX Festiwalu Intermezzo i Opery Buffa w Martinsicuro (Italia), XI Letniego Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, XXVIII Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, Festiwalu Operowego Viva il Canto 2018 – Teatr im A. Mickiewicza w Cieszynie. W latach 2006–2011 współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie, biorąc udział w licznych spektaklach musicalowych, operetkowych i operowych. Prowadziła zajęcia dydaktyczne w Instytucie Muzyki UMCS w Lublinie, w Szkole Muzycznej I i II st. im. W. Lutosławskiego w Lublinie, a także na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. W latach 2016–2017 pracowała w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako specjalista ds. muzyki w Departamencie Narodowych Instytucji Kultury. Od października 2017 roku jest śpiewaczką Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie, wykonując partie solowe i ensamblowe.

ANNA KABULSKA – fortepian – pianistka, akompaniatorka, korepetytorka, muzykolog, edukatorka muzyczna dzieci i młodzieży. Ukończyła z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. w Słupsku w klasie fortepianu Medei Berianidze. Wyróżniona absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (Muzykologia i Retoryka stosowana), Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (Dyrygentura chóralna i Emisja głosu) oraz Państwowej Akademii Nauk w Warszawie (zarządzanie kulturą w strukturach UE). Ukończyła kurs mistrzowski „Problemy wychowania pianisty w procesie edukacji uczniów fortepianu OSM i PSM II st.” organizowany przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia naukowe i muzyczne. Odbyła staż chóralno-dyrygencki w Arnold Schoenberg Chor oraz w Instytucie Muzyki Organowej, Organistyki i Muzyki Kościelnej przy Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Widowiskowych w Wiedniu.

Przez dłuższy okres czasu pracowała z Akademickim Chórem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Chórem Archikatedry Lubelskiej, a także Akademickim Chórem Politechniki Lubelskiej. Obecnie współpracuje z młodzieżowym chórem „Kantylena” przy III LO w Lublinie jako korepetytor i akompaniator oraz z Chórem Akademickim Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Pracowała jako śpiewak-chórzystka oraz specjalista ds. edukacji dzieci i młodzieży w Filharmonii Lubelskiej. Jest wykładowcą w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS  w Lublinie. Współtwórca i współwykonawca cyklów warsztatów muzycznych dla dzieci z elementami uważności: „Uważne Śpiewograjki” w Filharmonii Lubelskiej oraz „Uważne Muzoskrzaty” w Akademii Pasji Lublin. Prowadzi aktywną działalność artystyczną jako konferansjer koncertów i wydarzeń muzycznych oraz współpracując z chórami regionu lubelskiego, a także w ramach projektu Akademia Chóralna Śpiewająca Polska. Co roku razem z zespołami chóralnymi Lubelszczyzny uczestniczy w wielu koncertach i konkursach zarówno w Polsce jak i za granicą zdobywając wyróżnienia i prestiżowe nagrody.

 

Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej powstał w 1949 roku i jest reprezentacyjnym zespołem uczelni, działającym przy Akademickim Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka. Od 1985 roku dyrygentem i kierownikiem artystycznym chóru została Urszula Bobryk. Chór intensywnie koncertuje w kraju i za granicą, biorąc udział w międzynarodowych festiwalach i konkursach chóralnych we Francji, Włoszech, Niemczech, Finlandii, Grecji, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Turcji, Izraelu i USA, wykonując kompozycje J.S. Bacha, W.A. Mozarta, L. van Beethovena, G. Mahlera, C. Orffa, W. Kilara, H.M. Góreckiego, M. Palmeriego, R.T. Twardowskiego, czy L. Możdżera. Po siedemdziesięciu pięciu latach od swego powstania Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej znajduje się w czołówce polskich chórów uniwersyteckich i nieustannie potwierdza swój wysoki poziom, zdobywając uznanie publiczności oraz liczne nagrody w konkursach i festiwalach w kraju i za granicą. Pod kierownictwem Urszuli Bobryk zespół wyróżnia się dbałością o wysoki poziom wykonawczy, a biorąc udział w wielu międzynarodowych projektach muzycznych, nade wszystko promuje współczesną polską muzykę chóralną za granicą.

 

Podpisy do zdjęć:

1. Koncert „Misa a Buenos Aires”

2. Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej

3. Prof. dr hab. Elwira Śliwkiewicz-Cisak – akordeon

4. Prof. dr hab. Urszula Bobryk – dyrygent

5. Małgorzata Rudnicka – sopran

6. Anna Kabulska – fortepian

 

Alert Systemowy