Autor: Beata Filipowicz

Rezydencja Teatru Gardzienice w Kozłówce – „Elektra23”

3 lipca 2024
W ciemnym pomieszczeniu, z podświetlonymi na czerwono ścianami, znajduje się czarny stolik. Kobieta ubrana na biało wchodzi na stolik, mając drapieżną minę.

Rezydencja Teatru Gardzienice - spektakl Elektra23

W ciemnym pomieszczeniu, z podświetlonymi na czerwono ścianami, znajduje się czarny stolik. Kobieta ubrana na biało wchodzi na stolik, mając drapieżną minę.

9 lipca o godz. 18:00 w Teatralni, na I piętrze, odbędzie się spektakl „Elektra23” – pierwszy z cyklu spektakli i koncertów pod nazwą „Rezydencja Teatru Gardzienice w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce”.

 

W tytułową rolę Elektry wcieli się Joanna Holcgreber, która zdecydowała się w pojedynkę odegrać postaci z tragedii Eurypidesa, łącznie z chórem.

 

Odtwórczyni głównej roli i zarazem reżyserka przedstawienia tak o nim pisze:

 

„Spektakl „Elektra23” wykiełkował na żyznym gruncie, stworzonym przez przedstawienie „Elektra” Eurypidesa, wyreżyserowane przez Włodzimierza Staniewskiego w Teatrze „Gardzienice”. Spektakl ten miał premierę w 2004 roku. Minęło 19 lat. W tamtej „Elektrze” czyniłam honory Przodownicy Chóru i praktykowałam intensywnie cheironomię, nową technikę aktorską zaproponowaną przez reżysera. Cheironomia to sztuka gestykulacji, w której gest towarzyszy wypowiadanym słowom. Źródła wiedzy o cheironomii sięgają czasów teatru starożytnej Grecji, a gesty z alfabetu wypracowanego w Teatrze „Gardzienice” znajdują swoje wzorce w malarstwie wazowym, rzeźbach i płaskorzeźbach z tego okresu. Nasza cheironomia okazała się bardzo atrakcyjnym narzędziem w pracy teatralnej. 

„Elektrę” zagraliśmy ostatni raz w Gardzienicach przed pandemią, w 2019 roku. Wiele wskazuje na to, że w takiej formie, w jakiej istniała wtedy, już jej na scenie nie przywołamy. Postanowiłam stworzyć swoją solową wersję dramatu Eurypidesa, opartą o wybrane fragmenty tej tragedii, w której będę mogła kultywować cheironomię, tę wypracowaną w czasie prób do pierwszej „Elektry”. W mojej pracy korzystałam z muzyki instrumentalnej pani profesor Marii Pomianowskiej i kompozycji rytmicznych Wojciecha Lubertowicza. Pani Maria Pomianowska zgodziła się również skomponować muzykę do jednej z pieśni chóru”. 

 

„Elektra23”

Wykonanie, reżyseria, scenografia, dramaturgia i dramaturgia muzyczna, multimedia, światło, napisy: Joanna Holcgreber 

Przekład „Elektry” Eurypidesa: Jerzy Łanowski 

Muzyka: Maria Pomianowska, Wojciech Lubertowicz 

Animacja zabójstwa: Daniel Tumanowicz, Rafał Tumanowicz

Wstęp na spektakl jest wolny, jednak obowiązuje rezerwacja
https://bilety.muzeumzamoyskich.pl/rezerwacja/nienumerowane.html?id=92296


Scena pochodzi ze spektaklu „Elektra23”, który odbędzie się 9 lipca o godz. 18:00 w Teatralni, na I piętrze Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Wydarzenie jest pierwszym z cyklu spektakli i koncertów pod nazwą „Rezydencja Teatru Gardzienice w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce”

Zapraszamy!

Alert Systemowy